Printarea 3D în industria de încălțăminte

De câțiva ani, mai precis de la începutul anilor 2000, imprimarea 3D nu mai reprezintă un lucru de domeniul Hollywood sau NASA. Tehnologia aceasta de producere a fost și este în continuare adoptată în majoritatea ramurilor industriale și nu numai. Marii producători de automobile folosesc tehnologiile de 3D print în proiectele de cercetare și dezvoltare, arhitecții și constuctorii își printează machete 3D ale clădirilor, tehnicienii dentari folosesc imprimantele 3D în activitatea lor și nu numai. De asemenea, odată cu dezvoltarea tehnologiei și reducerea costurilor de producție, imprimantele 3D au devenit accesibile chiar și pentru utilizatorii casnici, iar asta nu este deloc o noutate.

Suntem convinși că nu v-am dat lumea peste cap cu paragraful anterior, însă ni se pare fascinant faptul că inclusiv marii jucători de pe piața sneakerșilor au adoptat imprimarea 3D ca instrument vital în departamentele de R&D. Și mai fascinant ni se pare că procesul de 3D printing începe să migreze dintr-o zonă mai mult experimentală, către produsul finit care ajunge la cumpărător, pasionat, sneakerhead sau atlet. Marii jucători de pe piață au deschis barierele personalizării și optimizării sneakerșilor, din punct de vedere funcțional, reușind să acopere mai precis nevoile utilizatorilor. Haideți să vedem primii pași făcuti pe acest drum de către 4 mari nume din domeniu:

New Balance

Anul trecut, cei de la New Balance au pășit pe terenul imprimării 3D, prin prezentarea modelului Zante Generate, un pantof de alergare performant cu un midsole realizat integral prin sinterizare selectivă cu laser. Deși a fost produs într-o serie limitată la doar 44 de bucăți, pentru a celebra cei 44 de ani de activitate ai lui Jim Davis, proprietar și Chairman New Balance, Zante Generate a fost disponibil pentru cumpărare, la prețul de 400$.

Pudra utilizată în procesul de sinterizare, DuraForm® TPU (Thermoplastic Polyurethane), împreună cu structura celulară a tălpii oferă un echilibru între greutate redusă, stabilitate și flexibilitate, toate fiind beneficii ale utilizării imprimării 3d.

Adidas

Marca celor trei dungi a călcat accelerația în departamentul de cercetare, iar asta se observă în inovațiile pe care le regăsim în produsele lor, precum Boost sau Primeknit. Deși încă nu a atins rafturile magazinelor, fie ele și undeva pe un server, inițiativa concentrată pe domeniul imprimării 3D există și este adăpostită sub aripa Futurecraft (hub-ul de creație și inovare al mărcii).

La sfârșitul anului 2016, cei de la Adidas au lansat primul model din această categorie destinată  publicului, denumit simplu și la obiect 3D Runner. Pentru 333$, norocoșii care au pus mâna pe o pereche au primit un sneaker cu o siluetă inspirată de modelul UltraBoost, dar cu un midsole printat 3D într-o structură de tip plasă, cu densitate a materialului ce variază în funcție de distribuția efortului transmis în timpul mișcării către talpă. De asemenea, întăritura din zona călcâiului este obținută prin aceeași tehnologie și formează o singură piesă cu talpa, rezultând o structura mai omogenă între principalele zone responsabile de susținerea piciorului. Mikal Peveto, Senior Director al programului Adidas Future, a declarat “This is just the beginning” și credem că nu suntem singurii care așteaptă cu interes următoarele iterații ale acestui program.

Under Armour

Tot anul trecut, și americanii de la Under Armour au venit în fața publicului cu interpretarea proprie asupra viitorului producției de sneakerși, integrând imprimarea 3D în procesul de fabricare. Compania, care în ultimii ani s-a așezat ferm pe un trend ascendent din punct de vedere al inovării, popularității, dar și al vânzărilor, și-a prezentat iterația 3D sub numele de ”Architect”.

Dacă celelalte companii au propus running shoes, aici avem de-a face cu un pantof de antrenament. În cazul alergării, tipul mișcării este unul bine definit, fără mari variații, iar în cazul antrenamentului, fie că este în aer liber sau în sală, pantoful trebuie sa susțină piciorul în timpul mai multor tipuri de mișcare și să ofere susținere în toate zonele piciorului, mai ales dacă vorbim de antrenament cu greutăți. Asta își  propune să facă și ”Architect”, fiind echipat cu un midsole imprimat 3D, cu o structură alcătuită din ”zăbrele” care se întrepătrund pentru disiparea tensiunilor, dar și cu întăritură pentru călcâi, realizată prin același procedeu.

”Architect” este disponibil și în momentul scrierii articolului, pe site-ul Under Armour, în două variante de culoare (negru cu accente roșii, sau alb cu accente roșii și albastre) pentru 300$ și tot de pe site-ul lor aflăm că următoarea versiune va fi disponibilă începând cu luna Martie 2017.

Privind în urmă, 2016 a fost un an marcant pentru adoptarea tehnologiilor de 3D Printing de către marii producători de încălțăminte sport, iar aceste inițiative deschid noi orizonturi pentru cercetarea și dezvoltarea de noi produse din ce în ce mai performante.

Abia așteptăm să vedem ce ne-au pregatit în 2017.